کوچکترین بیوسنسور بدون باتری تا به امروز

27دسامبر 2019- اخیراً تعدادی از حسگرهای زیستی قابل کاشت بدون باتری تولید شده اند که توسط یک دستگاه دستی فعال می شوند و خوانشهای آنها به این دستگاه های دستی ارسال می شود. دانشمندان اکنون حسگر دیگری را تولید کرده اند که از هر بیوسنسور دیگری در جهان کوچکتر است.

این بیوسنسور برای نظارت مداوم بر فرآیندهای مختلف بدن  طراحی شده است، بیوسنسورهایی که نیروی محرکه ی آنها از خارج تامین می شود، نه تنها از همتایان خود در قسمت باتری کوچکتر نیستند بلکه برای تغییر باتری نیز نیاز به جراحی دارند.

آنها به طور معمول دارای یک چیپRFID (شناسایی فرکانس رادیویی) هستند، که داده ها را هنگامی که به طور موقت توسط سیگنال رادیویی را از دستگاه خارجی ریدر دریافت می کنند، به دستگاه دستی انتقال می دهند- این دستگاه به نوبه خود باید در نزدیکی محل کاشت بیوسنسور در بدن بیمار قرار داده شود، تا سیگنالی که به اندازه کافی برای خواندن قوی باشد، را تولید کند. با این وجود، این نوع از بیوسنسورها باید نسبتاً بزرگ باشند.

تیمی از دانشگاه ملی سنگاپور به رهبری پروفسور John Ho، اخیراً با ایجاد یک ریدر که سه برابر حساس تر از دستگاه های موجود است، به این محدودیت پایان داد، در نتیجه ، بیوسنسور مرتبط می تواند به طور چشمگیری کوچکتر شود.

سنسور نمونه اولیه موجود فقط 0.9 میلی متر عرض دارد و با استفاده از سوزن هایپودرمی زیر پوست موش های آزمایشگاهی تزریق شده است. پس از کاشت، بر اساس تشخیص حرکات ظریف، قادر به نظارت بر تنفس و ضربان قلب حیوان است. پس از توسعه ی بیشتر، محققان امیدوارند که این فناوری بتواند کارهای بیشتری انجام دهد.

پرفسور هو می گوید: ما امیدواریم که موفقیت ما در آینده راه حلی برای کنترل نشانگرهای سلامت با حداقل تهاجم باشد که بتوانند هر وقت وضعیت فیزیولوژیکی نشانگرها از یک آستانه مهم عبور کند، سریعا به بیماران هشدار دهند. اکنون که عملکرد موفق ریدر خود را ثابت کردیم، قدم بعدی تهیه مجموعه ای از میکروسنسورهای غیرفعال (بدون باتری) است که می تواند پارامترهای مختلف فیزیولوژیکی مانند گلوکز ، فعالیت بیوالکتریکی و شیمی خون را کنترل کند.

این تحقیقات در مقاله ای اخیراً در مجله Nature Electronics منتشر شده است.

منبع:

https://newatlas.com/medical/smallest-battery-free-biosensor/